Japońska moda uliczna, potocznie nazywana „zarą”, zyskuje w ostatnich latach coraz większą popularność na całym świecie. Wyróżnia się oryginalnością, kolorowością i odważnymi połączeniami stylów oraz faktur. Skąd wzięła się jej popularność i na czym dokładnie polega jej wyjątkowy styl?
Korzenie mody ulicznej
Zara jest stylem, który wyewoluował na ulicach Tokio i innych dużych miast japońskich w latach 90. Czerpie inspiracje z młodzieżowej kultury ulicznej, muzyki, stylów DIY i vintage. Charakteryzuje się mieszaniem jaskrawych kolorów, faktur i estetyk. Nie liczą się w niej sztywne zasady mody, lecz wyrażanie siebie i zabawa stylem. Ważna jest kreatywność i pokazywanie własnej osobowości poprzez strój. Styl ten narodził się oddolnie i jest autentycznym odzwierciedleniem preferencji młodych, miejskich Japończyków.
Charakterystyczne cechy
- Jaskrawe, śmiałe kolory i wzory – pastele, neony, kwiaty
- Mieszanie stylów – casual, klasyczny, sportowy
- Warstwowość i oversize
- Akcesoria – ozdobne spinki, kolorowe skarpetki, opaski na głowę
- Oryginalność i kreatywność stylizacji
- Inspiracje anime, kawaii i harajuku
Dla zary nie liczą się sztywne zasady mody obowiązujące na Zachodzie. Chodzi przede wszystkim o wyrażanie siebie, radość z kreowania własnego wizerunku i zabawę modą. Styl ten nie boi się eksperymentów i łączy ze sobą to, co na pozór niemożliwe do połączenia.
Rosnąca popularność na świecie
Moda uliczna z Japonii zyskuje coraz więcej zwolenników również poza granicami tego kraju. Marki takie jak Liz Lisa, Ank Rouge czy ANGELIC PRETTY odnoszą sukcesy na rynkach europejskich i amerykańskich, a nawet Bliskiego Wschodu. W mediach społecznościowych bardzo popularne są tagi #tokyofashion #harajukufashion #jfashion, gdzie setki tysięcy fanów dzielą się swoimi stylizacjami zainspirowanymi kulturą japońską. Co roku organizowane są nawet specjalne festiwale mody, na których spotykają się entuzjaści tego stylu.
Powody popularności
- Unikalność, oryginalność i nowatorstwo
- Możliwość wyrażenia siebie i swojej osobowości
- Kolorowość, radosny i beztroski charakter
- Inspiracje modą, muzyką i sztuką z Japonii
- Odwrót od sztywnych „zachodnich” zasad mody
Moda uliczna przyciąga ludzi, którzy cenią sobie kreatywność i lubią eksperymentować ze stylem. Pozwala im pokazać swoją osobowość w unikalny, japoński sposób. Ponadto, inspiruje nowatorskim i oryginalnym podejściem do mody, które kontrastuje z utartymi kanonami Zachodu.
Prognozy na przyszłość
Wszystko wskazuje na to, że popularność stylu „zara” będzie nadal dynamicznie rosnąć. Marki i projektanci z Japonii otwierają coraz więcej butików i sklepów internetowych w Europie, Ameryce Północnej i Australii. Fani chętnie dzielą się swoimi stylizacjami w mediach społecznościowych, zyskując nowych naśladowców. Być może już wkrótce szalony, kolorowy i eksperymentalny styl Japończyków na stałe wpisze się w modowy mainstream i zdominuje ulice miast na całym świecie?
Wpływ pandemii
Ciekawym zjawiskiem jest, że pandemia COVID-19 nie zahamowała wcale zainteresowania modą uliczną z Japonii. Wręcz przeciwnie, jeszcze bardziej zyskała na popularności, szczególnie w mediach społecznościowych. Być może w czasach kryzysu ludzie chcą otaczać się kolorami, radością i optymizmem? A może po prostu moda z Tokio doskonale odpowiada na ich potrzebę wyrażania siebie i kreatywności?
Podsumowanie
Zara to oryginalny styl uliczny, który narodził się w latach 90. w Japonii, szczególnie w Tokio. Łączy w sobie kolorowość, kreatywność i radość mieszania estetyk.Podbił serca miłośników mody na całym świecie, którzy cenią w niej przede wszystkim możliwość wyrażenia siebie w unikalny, japoński sposób. Mimo trudnych czasów pandemii, popularność tego stylu wciąż rośnie, a nic nie wskazuje na to, by miało się to zmienić. Być może niedługo zdominuje ona ulice miast w Europie i Ameryce?